blisko

Prawie 28 mln euro kary na rzecz Litwy za demontaż torów, z których korzystał Orlen

  • Dom
  • Finanse
  • Prawie 28 mln euro kary na rzecz Litwy za demontaż torów, z których korzystał Orlen
Grzywna dla Litwy za demontaż torów

– Komisja Europejska nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości 27 873 000 euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji – czytamy w komunikacie KE. Chodzi o usunięcie przez Lietuvos geležinkeliai odcinka torów, które łączyły Litwę spośród Łotwą. Według Komisji zakłóciło to konkurencję na rynku kolejowych przewozów towarowych.

– Litewski przewoźnik wykorzystał fakt, że kontroluje krajową infrastrukturę kolejową, aby rzucać kłody pod nogi swoim konkurentom. Unia Europejska potrzebuje sprawnie funkcjonującego sektorze kolejowych przewozów towarowych. Działanie spółki polegające na demontażu publicznej infrastruktury kolejowej, aby chronić się przed rywalizacją, jest niedopuszczalne i bezprecedensowe – powiedziała Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna zbyt politykę konkurencji.

Koleje litewskie vs Orlen

Sytuacja miała miejsce w 2008 roku. Orlen był wtedy ważnym klientem handlowym litewskich transportu. Zdecydował się przekierować przewozy towarowe na Łotwę, natomiast co za tym zainicjować korzystanie z usług innego przewoźnika kolejowego.

Koleje litewskie zdemontowały jednak 19-kilometrowy odcinek torów łączący oba kraje, który znajdował się niedaleko rafinerii Orlenu. Zmusiło to spółkę do korzystania z dłuższej drogi. – Zdemontowanego odcinka torów kolejowych nadal nie odbudowano – informuje Komisja Europejska przy komunikacie.

Foto: Komisja Europejska Mapa przedstawiająca złączenia kolejowe, z których korzystał na Litwie i Łotwie Orlen Koleje litewskie nie przedstawiły żadnego obiektywnego uzasadnienia usunięcia odcinka torów. Takie zachowanie stanowi naruszenie art. 102 Traktatu o właściwym operowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który zakazuje nadużywania dominującej lokalizacji na rynku.

W 2007 r. rynek kolejowych przewozów towarowych w UE został zliberalizowany. Od tego czasu Komisja pracowała morzem dokończeniem budowy jednolitego branży usług kolejowych, w naszym przez zapewnienie niezależnego administrowania infrastrukturą kolejową i podtrzymywanie inwestycji w tory łączące nawzajem państwa członkowskie.

Litwa się nie zgadza

Minister transportu Litwy Rokas Masiulis tłumaczy, że prawie dziesięciu lat temu kierownictwo Kolei Litewskich myślało niewiele o Litwie. Dodał, że obecna dyrekcja spółki analizuje rezolucję Komisji Europejskiej.

Jest za wcześnie, żeby mówić, jaką drogę kupimy, bo chcemy przyjrzeć się argumentom komisji. Mamy dzięki to czas – czytamy w komentarzu Mantasa Bartuszki, obecnego dyrektora generalnego Transportu Litewskich.

android Pay w Polsce dzięki Allegro i w sklepach internetowych

Android Pay w Polsce dzięki Allegro i w sklepach internetowych

Allegro testuje procedurę płacenia poprzez Android Pay. To efekt współpracy Google i PayU, dostawcy e-płatności, który wdraża w Naszym narodzie Android Pay. Tę strategię właśnie udostępniono polskim sprzedawcom internetowym. Jak poinformowało…...

Czytać
antoni Macierewicz o sprawie Autosanu i przetargu

Antoni Macierewicz o sprawie Autosanu i przetargu

300 plus w oryginalnej odsłonie. "Większa pewność w odniesieniu do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco…...

Czytać